Wednesday, December 18, 2013

Tudung dan Trend!

Ada berapa jenis tudung dalam dunia ni?
Apa fungsi tudung?
Apa kepentingan tudung?

1. Dupatta
Fesyen ini berasal dari India, Bangladesh ataupun Pakistan. Ia berbentuk segi empat panjang. Fabriknya jarang, ringan tetapi berat bila dihiasi dengan aksesori tambahan seperti labuci dan sebagainya. Orang melayu pun dah ada pakai pakaian ni time kahwin.






2. Niqab
Ianya dipakai untuk menutup sebahagian kepala dan leher tetapi membiarkan bahagian mata terdedah. Kebiasaannya, ia berwarna hitam tetapi boleh dipakai dengan warna lain. Fesyen ini popular di bahagian Timur Tengah atau semenanjung Arab seperti Arab Saudi, Qatar, Oman dan lain-lain tempat.


3. Hijab
Ianya menyamai tudung/headscarf. Ia boleh diperoleh dengan pelbagai warna, bentuk dan corak. Kebiasaannya ia berbentuk petak atau segi empat. Fungsinya adalah untuk menutup kepala dan leher serta membiarkan wajah terdedah.




4. Ameera
Nama tudung ini famous di seluruh dunia. Ia adalah dua bentuk scarf yang mempunyai bentuk yang rapat dengan muncung tudung diperbuat daripada cotton ataupun polyester dan disertakan scarf berbentuk tiub.
Tudung ni kena jaga betul-betul kalau tak hujung tudung akan rosak.






5. Shayla
Ini pula famous di bahagaian teluk Semenanjung Tanah Arab seperti Iraq dan Iran. Ianya dililit di kepala dan dipasak dengan pin di bahagian bahu.






6. Tudung
Dekat mana-mana saja kita boleh jumpa ni. Fesyen ni popular di Malaysia dan Indonesia. Ia dipakai dengan sehelai tudung sahaja. Dihiasi dengan pelbagai corak, warna dan elemen lain seperti labuci, sulaman, embroidery dan lain-lain.







7. Esarp
Esarp diperbuat daripada sutera. Ianya berbentuk segi empat dan dipakai oleh wanita-wanita Turki. Esarp juga mempunyai pelbagai bentuk, warna, dan corak yang menarik. Tudung ni kecil dan ringan.








8. Chador
Chador dipakai sekali dengan baju. Dalam bahasa inggeris ia dipanggil sebagai full body cloack. Ianya dipakai oleh wanita Iran sewaktu keluar rumah. Kebiasaannya ia berwarna hitam tetapi untuk solat ianya berwarna terang dan diperbuat daripada cotton.






9. Gele
Gele terkenal di Barat Afrika. Ianya dipakai dengan cara melilit di kepala. Contoh artis Malaysia yang suka pakai macam ni, YUNA.








10. Pashmina
Ia berasal dari Kashmir. Boleh ditemui dengan pelbagai design. Remaja sekarang suka guna gaya ni.








11. Khimar
Tudung berbentuk panjang dan dipakai sehingga menutupi bahu, kepala, tengkuk dan dada.








12. Burqa
Tudung ini menutupi seluruh wajah dan badan. Mempunyai bahagian yang jarang di sekitar mata untuk memudahkan si pemakai melihat. Biasanya ia berwarna putih, biru, coklat, olive dan mustard.

No comments:

Post a Comment