Jalan-jalan ke Pasar Payang

11 November

Dah lama tak pergi jalan-jalan ke Pasar Payang. Sampai dekat sana, perkara pertama sekali yang saya fikir ialah nak beli cenderamata untuk kawan-kawan.


Macam-macam cenderamata ada kat sana. Yang buat saya jadi rambang mata tu sebab sekarang ni dah keluar cenderamata yang unik! Saya pilih fridge magnet yang ada corak berunsurkan Terengganu. Ini dia..

Gambar ni je yang sempat snap. Yang lain dh bagi ke kawan-kawan.
Lepas tu rasa penangan mee sup dekat aras satu Pasar Payang. Dekat situ ada bermacam-macam gerai dengan aneka menu. Mee sup yang saya rasa merupakan santapan yang terbaik pernah saya rasa kat situ.

Saya pernah dengar kata pelancong, "Terengganu is the food heaven". Ya! Memang betul. Tiada siapa dapat menafikannya.

Mak pulak beli keropok buatan Pengkalan Setar. FYI... kat Pasar Payang ni pun boleh cari keropok selain di Kampung Losong. Tapi, dekat Pasar Payang ni majoriti ada keropok keping. Kalau dekat Kampung Losong kita boleh beli keropok rebus, keropok keping, keropok sira berlada, keropok goreng dan banyak lagi jenis keropok. Serunding pun famous kat sana.

Selain keropok dan serunding, majoriti golongan lelaki suka singgah di kedai songket. Bermacam-macam corak ada di sana.

Di Pasar Payang juga, perkhidmatan beca berhias turut disediakan. Cakap je pak cik beca nak pergi mana, comfirm dia boleh bawak.

Itulah antara tarikan yang terdapat di Pasar Payang. Ada banyak lagi tetapi dah tak larat nak menaip. Haha..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...