Wednesday, December 25, 2013

Kucing aku makan rumput!


Bagi sesiapa yang bela kucing.. pasti sudah tahu pasal ni.
Jus dalam rumput mengandungi asid folik, vitamin yang penting untuk kucing kesejahteraan. Asid folik, juga hadir dalam susu kucing ibu, membantu pengeluaran oksigen di dalam aliran darah kucing. Kekurangan asid folik boleh menyebabkan anemia, dan pertumbuhan kucing muda boleh terbantut jika dia tidak mendapatnya. Kucing mempunyai naluri yang kuat bila mereka mengalami kekurangan dalam asid folik dan sebab itu ia makan rumput. Namun begitu pakar hanya boleh meneka.
Pakar-pakar teori menyatakan bahawa kucing makan rumput sebagai sifat semulajadi. Ia boleh menambah serat dan sebahagian besar diet mereka, membantu mereka mengeluarkan cacing atau bulu melalui saluran usus mereka. Jika terdapat kelainan pada usus perut, maka daun-daun nipis yang dimakan tersebut akan menyebabkan kucing memuntahkan isi perutnya. Tetapi veterinar berhenti  mengisytiharkan keperluan rumput. Ia mungkin membantu dalam penjelasan perkara keluar dari perut kucing, tetapi kucing yang sihat mampu untuk memproses dan mengeluarkan perkara keluar tanpa bantuan ini.
Walaupun makan rumput mungkin kelihatan janggal kepada kita, tetapi banyak kucing yang menyukainya dan ia biasanya tidak merbahaya kepada mereka. Mereka jarang makan lebih daripada jumlah kecil, tetapi jika ia makan setiap hari atau dalam jumlah yang besar, anda perlu membawanya berjumpa dengan doktor haiwan kerana kucing anda mungkin mempunyai masalah usus.

3 comments:

  1. kawasan kampung banyak area berumput..kalau certain area yang takda rumput,kena bawak pi playground la..comey ja bawak kucing gi merumput petang2 :l

    ReplyDelete
  2. ala tomei2 kucing makan rumput...

    ReplyDelete