Stress dan cara nak tanganinya.

Sebagai pelajar, kita memang tak boleh lari dari stress.
Sebab stress memang banyak. Antaranya :
-Assignment banyak
-Pop kuiz mengejut
-Test mengejut
-Cikgu mintak assignment
-Tak faham pelajaran
-Tekanan rakan sebaya
-Makanan tak memenuhi cita rasa
-Pakaian tak selesa
-Dan bermacam-macam lagi.

Tapi, ada orang kata stress itu bagus. Sebab bila kita stress, otak kita akan berfungsi lebih aktif daripada seperti biasa. Ini kerana, kita akan mencari jalan untuk menyelesaikan masalah kita. Bukan itu je, jantung kita akan berdegup pantas dan ini membantu sistem peredaran darah dalam badan kita. Cuma, bila jantung dah terlebih pam tu, jadi darah tinggi la pulak. Haha.. Sebab itu dalam Islam, kita perlu mengambil wuduk dan buat solat sunat sekiranya mengalami sebarang masalah. Kalau malas buat solat sunat, zikir dan ingat nama Allah dan cukup memadai.

Gambar kat bawah ni merupakan antara kesan-kesan stress terhadap badan manusia.


Ini pula ada beberapa tips untuk mengurangkan stress. Terjumpa kat dalam folder Mr. Google.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...