Thursday, May 15, 2014

Beza bulu khinzir & bulu kambing pada berus

Kalau jumpa berus murah mesti nak beli.. Haishh.. Jadilah pembeli yang berhemah. Sebab barang murah tak murah tak semestinya menjanjikan kualiti yang baik dan menjamin Halal pada barang tersebut.

Kebanyakan berus murah dari China diperbuat daripada bulu khinzir kerana terdapat ciri-ciri khas pada bulu itu yang menyebabkan ia mesra pengguna. Antaranya ia dijadikan berus untuk mengecat, melukis dan membersihkan rumah.

Ciri-ciri untuk mengenalinya :
1. Bulu yang rimbun hujungnya (mempunyai hujung yang bercabang)
2. Boleh diubahsuai dengan bahan kimmia untuk menjadi lembut atau keras.
3. Sukar tertanggal, jatuh atau rosak.
4. Senang didapati berbanding bulu haiwan lain.

Bulu khinzir atau khinzir hutan dipanggil "Bristle" kerana bentuk mereka yang keras dan kasar. Hujung bulu khinzir bercabang (split ends). Bristle daripada wilayah Chungking, China mempunyai kualiti terbaik untuk mengecat.

Berus bulu kambing atau biri-biri banyak digunakan untuk kaligrafi. Hujungnya tidak bercabang seperti bulu khinzir. Bulu kambing dan biri-biri mempunyai hujung yang tajam.

Setiap ciptaanNya ada hikmah. Sebab itu manusia dikurniakan akal untuk membezakan mana baik dan mana buruk. Ini adalah peringatan untuk diri saya dan juga umat Islam yang lain. Renung-renungkan...

No comments:

Post a Comment