Monday, April 15, 2013

Berhati-hati bila kat fitting room

Pesanan ini khas untuk gadis-gadis di luar sana.

Mesti dah biasa masuk kat fitting room kan. Jangan tipu la.. Pernah tak terfikir, apa perasaan kita masa kita ada kat dalam fitting room tu? Ahha... Bukan kat fitting room je nak kena perasan. Banyak lagi, macam cermin yang tergantung kat tandas awam, bilik hotel dan lain-lain.

Perasan ape? Perasan kena INTAI !!! Jadi, apakah ubat untuk melegakan perasaan ragu-ragu kita masa ada kat tempat-tempat yang disebutkan tadi?


Pastikan cermin yang digunakan tu adalah cermin biasa ataupu cermin dua arah.
Cermin biasa adalah cermin yang kita nampak diri sendiri dan cermin dua arah adalah jenis cermin yang boleh dilihat oleh orang disebalik cermin tersebut, tetapi kita x boleh melihat mereka.

Macam mana nak check mana satu CERMIN BIASA atau CERMIN DUA ARAH?



FIRST : Guna Jari
Cermin Biasa/ Cermin Sebenar : Apabila jari diletakkan pada permukaan cermin, hujung kuku anda akan kelihatan seperti masih ada ruang dan tidak dapat dirapatkan walau ditekan kuat.

Cermin Dua Hala/ Cermin Kaca Dua Hala : Apabila jari diletakkan pada permukaan cermin, hujung kuku anda akan nampak bertemu dan tiada ruang antaranya. Sekiranya perkara ini terjadi, AWAS ANDA SEDANG DIPERHATIKAN.

SECOND : Guna Lampu Suluh
Cermin Biasa/ Cermin Sebenar : Yang ni kalau boleh, tutup lampu bilik tu dulu. Caranya, halakan cahaya lampu suluh pada cermin tu. Kalau cahaya tu dipantul, maka anda selamat.

Cermin Dua Hala/ Cermin Kaca Dua Hala : Halakan cahaya lampu pada cermin. Kalau cahaya menembusi cermin tu atau cermin tu tidak memantul kembali cahaya tu, maka ia cermin dua hala. JAGA-JAGA.

THIRD : Check Keadaan Dan Cara Cermin Dipasang
Cermin Biasa/ Cermin Sebenar : Kalau cermin biasa, kebiasaannya, cermin tu digantung pada dinding. Atau, permukaan cermin tu tidak sama rata dengan dinding. Untuk kepastian, tengok belakang cermin. Sekiranya belakang cermin tu adalah dinding, maka ia adalah cermin biasa.

Cermin Dua Hala/ Cermin Kaca Dua Hala : Kalau cermin dua hala, ia dipasang kedalam dinding.

FOURTH : Bunyi Ketukan Permukaan Cermin
Cermin Biasa/ Cermin Sebenar : Tepuk pada permukaan cermin dengan sendi jari dan dengar bunyi yang dihasilkan. Jika, ia menghasilkan bunyi padat, maka ia cermin normal kerana ia diletakkan di depan dinding.

Cermin Dua Hala/ Cermin Kaca Dua Hala : Cermin dua hala akan berbunyi lebih kosong dan menghasilkan bunyi getar pantulan menunjukkan ada ruang kosong disebalik cermin tu.

Jadi, kepada semua kaum hawa di luar sana, berhati-hatilah dengan benda-benda macam ni. Bukan cermin je nak kena risau, camera litar tertutup, handset 3gp, cermin fisheye dan lain-lain pun kita kena peka.

No comments:

Post a Comment